جنگ شناختی بر علیه ایران؛ جعلی سازی از طریق تکنیک های پروپاگاندا بر علیه ایران در شبکههای اجتماعی |
کد مقاله : 1432-COG |
نویسندگان |
یوسف خجیر * دانشیار ارتباطات دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره |
چکیده مقاله |
زمینه و هدف: امروزه جنگ شناختی بر علیه ایران سرلوحه رسانههای غربی قرار گرفته است. رسانههای اجتماعی نیز از طریق پروپاگاندا به صورت ظریف و القایی به جعلیسازی اخبار مربوط به کشور ایران می پردازند. این مقاله درصدد شناسایی اهداف جنگ شناختی بر علیه ایران، نحوه و دلایل جعلی سازی اخبار و تکنیک های پروپاگاندایی آنها بر علیه ایران است. روش پژوهش: این پژوهش از نوع کیفی و روش آن بررسی مطالعات اسنادی و کتابخانهای، تکنیک ابزار گرداوری اطلاعات فیشبرداری و پردازش آن کدگذاری مفهومی براساس دستهبندی موضوعی کینگ (1998)است. جامعه آماری مقالات با محوریت جنگ شناختی، رسانه ها و جنگ شناختی، تکنیکهای پروپاگاندایی، جنگ رسانهای، جنگ هیبریدی است که در پایگاه نورمگز، سویلیکا، مگایران و انسانی وجود داشت که در مجموع 27 مقاله انتخاب و از بین آنها 15 مقاله به صورت هدفمند انتخاب شدهاند. یافتهها: رسانههای غربی جنگ شناختی خود را از طریق اخبار جعلی با تکنیک های کذبی، برچسبزنی، تحریفی، وارونهسازی حقیقت، بزرگنمایی اقدامات اسرائیل و کوچکنمایی قهرمانیهای حماس، شیطانسازی یا اهریمنسازی، دوقطبیسازی، درهم چیدن کارت،ادعای بدون مدرک، یکسونگری و قطره چکانی انجام میدهند. نتیجهگیری: رسانههای بزرگ غربی در راستای جنگشناختی خود از ظرفیت ابزارهای هوش مصنوعی در جعل عمیق (دیپ فیک) و اخبار جعلی (فیک نیوز) در روند جعلیسازی رویدادها استفاده میکنند. هدف آنها از جعلیسازی در این رسانهها نیز ایجاد گفتمانهای متضاد، جنگ رسانهای، ایجاد ترس، ایجاد حس شکست و حقارت و تحریک عمومی است. |
کلیدواژه ها |
جنگ شناختی، شبکه های اجتماعی، اخبار جعلی، وارونه نمایی و تکنیکهای پروپاگاندایی |
وضعیت: پذیرفته شده |