بررسی نقش ابعاد سواد رسانه ای در امنیت روانی اجتماعی جوانان |
کد مقاله : 1413-COG |
نویسندگان |
آیت اله فتحی *1، مریم جعفری2، سعید شریفی3، شروین محمدی4 1عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انتظامی وو مطالعات اجتماعی 2موسسه چرخ نیلوفری 3استادیار مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی(EDC)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران 4عضو هیئت علمی موسسه غیر انتفاعی میزان |
چکیده مقاله |
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی سواد رسانه ای با امنیت روانی اجتماعی میباشد روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است وجامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه ی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد تبریز به تعداد 16000 نفر میباشد.نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول مورگان 357 نفر محاسبه شد و نمونه آماری از بین کلیه دانشجویان دانشگاه انتخاب شد. روش نمونه گیری به صورت داوطلبانه میباشد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه سواد رسانه ای فلسفی (1393) ، پرسشنامه ی امنیت روانی(فرم کوتاه دانشجویی)،زارع و همکاران(1390) و پرسشنامه امنیت اجتماعی گیلبرت و همکاران(2009)داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. طبق یافته ها از مولفه های سواد رسانه ای، درک محتوای پیام رسانه ای با نتایج (299/2t= و 022/0p= )، نگاه انتقادی به پیام رسانه ای با نتایج (574/2t= و 010/0p=) با امنیت روانی ارتباط مثبت و معنی داری دارند به این معنی که هر چقدر توانایی فرد در این مؤلفه ها در سطح بالاتری باشد امنیت روانی فرد بالاتر خواهد بود و از مولفه های سواد رسانه ای درک محتوای پیام رسانه ای با نتایج (241/2t= و 026/0p= ) ،آگاهی از اهداف پنهان رسانه ای با نتایج (670/3-t= 000/0p=) ،گزینش آگاهانه ی پیام رسانه ای با نتایج (734/2= tو 007/0p=) ،با امنیت اجتماعی ارتباط مثبت و معنی داری دارند به این معنی که هر چقدر توانایی فرد در این مؤلفه ها در سطح بالاتری باشد امنیت اجتماعی بالاتر خواهد بود. |
کلیدواژه ها |
سواد رسانه ای.امنیت اجتماعی.امنیت روانی.دانشجویان |
وضعیت: پذیرفته شده |