بررسی نقش ابعاد سواد رسانه ای در امنیت روانی اجتماعی جوانان
کد مقاله : 1413-COG
نویسندگان
آیت اله فتحی *1، مریم جعفری2، سعید شریفی3، شروین محمدی4
1عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انتظامی وو مطالعات اجتماعی
2موسسه چرخ نیلوفری
3استادیار مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی(EDC)، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4عضو هیئت علمی موسسه غیر انتفاعی میزان
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه ی سواد رسانه ای با امنیت روانی اجتماعی میباشد روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است وجامعه ی آماری این تحقیق شامل کلیه ی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه آزاد تبریز به تعداد 16000 نفر میباشد.نمونه آماری پژوهش با استفاده از جدول مورگان 357 نفر محاسبه شد و نمونه آماری از بین کلیه دانشجویان دانشگاه انتخاب شد. روش نمونه گیری به صورت داوطلبانه میباشد. ابزار اندازه گیری پرسشنامه سواد رسانه ای فلسفی (1393) ، پرسشنامه ی امنیت روانی(فرم کوتاه دانشجویی)،زارع و همکاران(1390) و پرسشنامه امنیت اجتماعی گیلبرت و همکاران(2009)داده ها با استفاده از رگرسیون چندگانه مورد تحلیل قرار گرفتند. طبق یافته ها از مولفه های سواد رسانه ای، درک محتوای پیام رسانه ای با نتایج (299/2t= و 022/0p= )، نگاه انتقادی به پیام رسانه ای با نتایج (574/2t= و 010/0p=) با امنیت روانی ارتباط مثبت و معنی داری دارند به این معنی که هر چقدر توانایی فرد در این مؤلفه ها در سطح بالاتری باشد امنیت روانی فرد بالاتر خواهد بود و از مولفه های سواد رسانه ای درک محتوای پیام رسانه ای با نتایج (241/2t= و 026/0p= ) ،آگاهی از اهداف پنهان رسانه ای با نتایج (670/3-t= 000/0p=) ،گزینش آگاهانه ی پیام رسانه ای با نتایج (734/2= tو 007/0p=) ،با امنیت اجتماعی ارتباط مثبت و معنی داری دارند به این معنی که هر چقدر توانایی فرد در این مؤلفه ها در سطح بالاتری باشد امنیت اجتماعی بالاتر خواهد بود.
کلیدواژه ها
سواد رسانه ای.امنیت اجتماعی.امنیت روانی.دانشجویان
وضعیت: پذیرفته شده