مروری سیستماتیک بر پژوهشهای صورت گرفته در حوزه ی سوگیری های شناختی
کد مقاله : 1394-COG
نویسندگان
داود فریدپور *1، فرید عزیزی2
1رئیس اندیشکده عرصه جنگ شناختی
2دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده مقاله
زمینه و هدف: همپای رشد تکنولوژی‌های نوین ارتباطی، ایده‌ی مصرف‌کننده‌ی فعال ارتباطی در حوزه‌ی اقناع مورد بازنگری قرار گرفت و پژوهشگران از منظری انتقادی به بحث سوگیری‌‌های شناختی پرداختند. هدف نوشتار حاضر بررسی سیستماتیک پژوهش‌های صورت گرفته در حوزه‌ی سوگیری شناختی است.
روش‌ پژوهش: روش این پژوهش کیفی از نوع مرور سیستماتیک است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام آن دسته از مقالات و کتاب‌های انگلیسی و فارسی در حوزه‌ی «سوگیری شناختی» هستند که به‌نحوی از انحا سنخ‌ها یا نوع‌هایی از سوگیری شناختی در اقناع مخاطب را بررسی و مطالعه کرده‌اند.
یافته‌ها: به‌طور کلی پس از مرور مطالعات خارجی و داخلی، 41 نوع سوگیری شناختی شناسایی شد. بنا بر یافته‌های این مطالعه، این سوگیری‌ها بر اساس پنج پارادایم نظری «عصب ‌روان‌شناسی شناختی، روان‌شناسی شناختی، روان‌شناسی اجتماعی، علوم ارتباطات و روان‌شناسی بازار» شکل گرفته‌اند.
نتیجه‌گیری: یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که عصب ‌روان‌شناسی شناختی، روان‌شناسی شناختی، روان‌شناسی اجتماعی، علوم ارتباطات و روان‌شناسی بازار پاردایم‌های نظری مورد استناد پژوهشگران و اندیشوران قبلی در صورت‌بندی سوگیری‌های شناختی بوده‌اند.
کلیدواژه ها
اقناع، مرور سیستماتیک، سوگیری شناختی، ارتباطات، روش کیفی
وضعیت: پذیرفته شده