مروری سیستماتیک بر پژوهشهای صورت گرفته در حوزه ی سوگیری های شناختی |
کد مقاله : 1394-COG |
نویسندگان |
داود فریدپور *1، فرید عزیزی2 1رئیس اندیشکده عرصه جنگ شناختی 2دکتری علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبائی |
چکیده مقاله |
زمینه و هدف: همپای رشد تکنولوژیهای نوین ارتباطی، ایدهی مصرفکنندهی فعال ارتباطی در حوزهی اقناع مورد بازنگری قرار گرفت و پژوهشگران از منظری انتقادی به بحث سوگیریهای شناختی پرداختند. هدف نوشتار حاضر بررسی سیستماتیک پژوهشهای صورت گرفته در حوزهی سوگیری شناختی است. روش پژوهش: روش این پژوهش کیفی از نوع مرور سیستماتیک است. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام آن دسته از مقالات و کتابهای انگلیسی و فارسی در حوزهی «سوگیری شناختی» هستند که بهنحوی از انحا سنخها یا نوعهایی از سوگیری شناختی در اقناع مخاطب را بررسی و مطالعه کردهاند. یافتهها: بهطور کلی پس از مرور مطالعات خارجی و داخلی، 41 نوع سوگیری شناختی شناسایی شد. بنا بر یافتههای این مطالعه، این سوگیریها بر اساس پنج پارادایم نظری «عصب روانشناسی شناختی، روانشناسی شناختی، روانشناسی اجتماعی، علوم ارتباطات و روانشناسی بازار» شکل گرفتهاند. نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه حاکی از آن است که عصب روانشناسی شناختی، روانشناسی شناختی، روانشناسی اجتماعی، علوم ارتباطات و روانشناسی بازار پاردایمهای نظری مورد استناد پژوهشگران و اندیشوران قبلی در صورتبندی سوگیریهای شناختی بودهاند. |
کلیدواژه ها |
اقناع، مرور سیستماتیک، سوگیری شناختی، ارتباطات، روش کیفی |
وضعیت: پذیرفته شده |