مقایسهی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی - هیجانی و تابآوری روانشناختی بر بهزیستی روانشناختی و کنترل خشم دانشجویان (مورد مطالعه: یک دانشگاه نظامی) |
کد مقاله : 1339-COG |
نویسندگان |
وحید قنبری *1، سجاد فرهنگ2 1دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران. 2استادیار گروه علوم اجتماعی. دانشکده مدیریت، دانشگاه افسری امام علی علیه السلام، تهران ایران. |
چکیده مقاله |
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف مقایسهی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی هیجانی و تابآوری روانشناختی بر بهزیستی روانشناختی و کنترل خشم دانشجویان انجام شد. روش: این پژوهش آزمایشی با پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری دانشجویان سال اول دانشگاه بوند. نمونه آماری شامل 21 نفر برای هر یک از گروههای آزمایشی و 20 نفر برای گروه کنترل بود که به روش تصادفی انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایشی و کنترل جایگزین شدند. آموزشهای مهارت اجتماعی- هیجانی و تابآوری روانشناختی به گروههای آزمایشی داده شد ولی به گروه کنترل هیچگونه آموزشی داده نشد. ابزار گرداوری دادهها شامل پرسشنامهی 84 سؤالی بهزیستی روانشناختی ریف و پرسشنامه 57 سؤالی کنترل خشم اسپیلبرگر بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل شد. یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که هم آموزش مهارتهای اجتماعی- هیجانی و هم آموزش مهارت تابآوری روانشناختی باعث ارتقاء بهزیستی روانشناختی و بهبود کنترل خشم در دانشجویان شده و در مقایسه بین دو نوع مداخله نیز به غیر از دو مؤلفه تفاوت معنادار در بین مداخلهها مشاهده نشد. در پیگیری سه ماهه نیز نتایج تقریباً تکرار شد؛ نتیجهگیری:بنابراین میتوان نتیجه گرفت که میتوان از این مداخلهها در بهبود و ارتقاء بهزیستی روانشناختی و کنترل خشم بهره جست. |
کلیدواژه ها |
مهارتهای اجتماعی- هیجانی، تابآوری روانشناختی، بهزیستی روانشناختی، کنترل خشم |
وضعیت: پذیرفته شده |