بررسی و مقایسۀ اثربخشی آموزش تابآوری روانشناختی و مثبتاندیشی بر بهزیستی روانشناختی و سازگاری دانشجویان (مورد مطالعه: یک دانشگاه نظامی) |
کد مقاله : 1337-COG |
نویسندگان |
وحید قنبری *1، مهدی داداشی حاجی2، زهرا امینی3 1دانشگاه امام علی (ع)، تهران، ایران. 2استادیار روانشناسی دانشگاه افسری امام علی(ع) 3مدرس مدرسه |
چکیده مقاله |
زمینه و هدف: مشاغل نظامی و انتظامی دارای تنیدگی بالا و پیچیدگیهای خاصی هستند که در سرتاسر دنیا توأم با ناسازگاری، مخاطرات جسمانی، دوری از خانواده و زندگی در شرایط سخت است؛ بنابراین افراد مشاغل پرخطر مانند ارتش و پلیس، بیشتر در معرض ابتلا به بیماریهای روانشناختی قرار دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسۀ اثربخشی آموزش تابآوری روانشناختی و مثبتاندیشی بر بهزیستی روانشناختی و سازگاری دانشجویان یک دانشگاه نظامی انجام شد. روش: این پژوهش ازنظر هدف، کاربردی و ازلحاظ روش، آزمایشی با پیشآزمون ـ پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری شامل دانشجویان سال اوّل دانشگاه بود. نمونه آماری شامل 21 نفر برای هر یک از گروههای آزمایشی و 20 نفر برای گروه کنترل بود؛ که به روش تصادفی انتخاب و در گروهها جایگزین شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامههای 84 سؤالی بهزیستی روانشناختی ریف و 160 سؤالی سازگاری بل بود. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیره تجزیهوتحلیل شدند. یافتهها: نتایج نشان داد که هم آموزش تابآوری روانشناختی و هم آموزش مثبتاندیشی موجب بهبود بهزیستی روانشناختی و سازگاری در سطح 01/0P< شده و در مقایسه بین دو نوع مداخله نیز آموزش مهارت تابآوری روانشناختی مؤثرتر بود. در پیگیری سهماهه نیز نتایج تکرار شد. نتیجهگیری: با توجه به نقش کلیدی نیروی انسانی در سازمانهای نظامی و انتظامی و ضرورت برخورداری این کارکنان از سلامت روان بالا، بدیهی است که معاونت آموزش آن دانشگاه میتواند از طریق برنامهریزی دقیق جهت انجام آموزشهای تابآوری روانشناختی و مثبتاندیشی، در بهبود بهزیستی روانشناختی و سازگاری این دانشجویان نقشآفرینی نماید. |
کلیدواژه ها |
تابآوری روانشناختی، مثبتاندیشی، بهزیستی روانشناختی، سازگاری. |
وضعیت: پذیرفته شده |