ChatGPT effects on cognitive skills of undergraduate students
کد مقاله : 1304-COG
نویسندگان
حمیدرضا یزدی *
خیر
چکیده مقاله
این مطالعه تأثیر استفاده از ChatGPT، یک مدل پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی، بر مهارت‌های تفکر انتقادی، خلاق و تأملی دانشجویان دانشگاه در غنا را بررسی کرد. این مطالعه از رویکرد پژوهشی ترکیبی، شامل ابزار جمع‌آوری داده‌های کمی و کیفی و یک روش آزمایشی با کنترل پیش‌آزمون-پس‌آزمون استفاده کرد. این مطالعه در نهایت نمونه ای متشکل از 125 دانش آموز را انتخاب کرد که به طور تصادفی به دو گروه آزمایش (60 دانش آموز) وگروه کنترل (65 دانش آموز) تقسیم شدند. این تحقیق در چارچوب یک درس روش تحقیق انجام شد.
دانش‌آموزان گروه آزمایش با ChatGPT برای کارهای درون کلاسی درگیر شدند، در حالی که دانش‌آموزان گروه کنترل از پایگاه‌های داده سنتی و موتورهای جستجو برای کارهای مشابه استفاده کردند. داده ها با استفاده از مقیاس تفکر انتقادی، مقیاس تفکر خلاق، مقیاس تفکر بازتابی و راهنمای مصاحبه دانشجویی (نیمه ساختاریافته) جمع آوری شدند . یافته‌های این مطالعه نشان داد که ترکیب ChatGPT بر مهارت‌های تفکر انتقادی، بازتابی و خلاق دانش‌آموزان و ابعاد آن‌ها به‌طور قابل تشخیصی تأثیر می‌گذارد. در نتیجه، این مطالعه پیشنهاداتی را برای دانشگاهیان، طراحان آموزشی و محققانی که در زمینه فناوری آموزشی کار می‌کنند، ارائه می‌کند.
کلیدواژه ها
chatgpt
وضعیت: پذیرفته شده