سلاحهای جدید جنگ شناختی: بازیهای کامپیوتری ، هوش مصنوعی Chat GPT |
کد مقاله : 1233-COG |
نویسندگان |
عطاالله ابراهیم زاده *1، علی بیدل کیاسری2 1عضو هیات علمی 2ضلع شرقی پارک نوشیروانی- شهرک 22 بهمن- کوچه فتح 5-نرسیده به ساختمان سلام- منزل ویلایی دست چپ |
چکیده مقاله |
امروزه جنگ شناختی به عنوان یکی از ارکان مهم جنگ هیبریدی و فرسایشی، توسط ابرقدرتها جهت تسخیر اذهان جوامع بشری و مسخ نمودن آنها مطرح می شود. در این بین، روشها و ابزار هم متناسب با افراد جامعه تغییر کرده است. برای دانش آموزان، دانشجویان، اساتید، اندیشمندان و اقشار مختلف جامعه، سلاحهای متفاوتی وجود دارد. در این مقاله قصد داریم تا برخی از سلاحهای جدید شناختی که در ظاهر آن خطرناک به نظر نمی رسد، مورد تحلیل قرار دهیم. بازیهای کامپیوتری، هوش مصنوعی Chat GPT بخشی از این ابزار هستند. لذا در این تحقیق به منظور شناسایی این رویکردهای جدید جنگ شناختی و بررسی نحوه آسیب رسانی آنها، به مطالعه مقالات، تحقیق میدانی، کارکرد کلینیکی و گرفتن نقشه مغزی، تست شناختی و شخصیت پرداختیم. یافتهها حاکی از آن است که بسیاری از ابزارهای بشر دوستانه و سرگرمی و شبکه های هوشمند که بصورت گلوبال در آمدند در راستای تسخیر اذهان و غلبه بر کشورها در جنگ شناختی هست. بررسی دقیق این ابزار نشان می دهد که سلاحهای بسیار قدرتمندی در جنگ شناختی هستند و قادرند تا بخش قابل توجهی از جامعه، و حتی افراد فرهیخته را تحت تاثیر منفی قرار دهند. برای مقابله و برتری در این جنگهای شناختی، راه اندازی شبکه ها و هوش مصنوعی های ملی ضروری است. ایجاد بازیهای ملی و ارزشی باید بطور جدی در دستور کار مسئولین قرار گیرد و ایجاد قرارگاه جنگ شناختی پیشنهاد می گردد. |
کلیدواژه ها |
جنگ شناختی، بازیهای رایانه ای، هوش مصنوعی، chat GPT ، عدم تفکر و استدلال |
وضعیت: پذیرفته شده |