دیدگاههای جدید جنگ شناختی و تأثیر آن بر تصمیمگیری فرمانده |
کد مقاله : 1225-COG |
نویسندگان |
امیر گمنام *1، کیومرث حیدری2 1مدیر عملیات بازرسی نزاجا 2فرمانده نزاجا |
چکیده مقاله |
جنگ شناختی چیز جدیدی نیست. طرفهای ضعیفتر در یک درگیری نامتقارن اطلاعات و ایدهها را دستکاری کردهاند تا مخالفان قویتر را متقاعد کنند که نجنگند (مثلاً اسب تروآ). آنچه جدید است این است که فناوریها تا چه حد امکان جنگ شناختی را فراهم میکنند که منجر به تغییر تصمیم و یا گمراه کردن افکار فرماندهان در یک منطقه معین در حین اجرای عملیات شوند. کسب برتری اطلاعاتی و برتری در تصمیم بهمنظور دستکاری فرآیندهای تصمیمگیری فرماندهان، هدف اصلی جنگ شناختی است که به راهبردهای شناختی برای تأثیرگذاری بر باورها و اقدامات دشمنان اشاره دارد. جنگ شناختی زمانی که بهطور مؤثر وارد عمل شود، دارای قدرتی است که درک و تصمیمات عادی فرماندهان را نسبت به رویدادها مختل میکند و در آن زمان فرماندهان نیز ادعا میکنند که علوم اعصاب و برنامههای دیجیتال (بهعنوانمثال، رسانههای اجتماعی) میتوانند با تأثیر مستقیم بر شناخت انسان تأثیر بگذارند. این مقاله ضمن مطرح کردن نمونههایی از کاربرد جنگ شناختی در جنگهای اخیر و مدل خانهای، روایتی از ماهیت چندوجهی جنگ شناختی است که با روش مرور اسنادی-کتابخانهای و دانش موجود، تأثیر جنگ شناختی بر فرآیند تصمیمگیری فرماندهان را ارائه میدهد، همچنین نسبت به بهبود فرآیندهای تصمیمگیری فرماندهان، همکاری مؤثر بین کارکنان و استفاده از فناوریهای پیشرفته تمرکز دارد و درعینحال دفاعی مؤثر در برابر حملات شناختی دشمن برای تصمیم فرماندهان را نیز فراهم مینماید. |
کلیدواژه ها |
جنگ شناختی، تصمیمگیری، قابلیتهای مرتبط با اطلاعات |
وضعیت: پذیرفته شده |