بهکارگیری آموزههای علم شناختی در بهبود فرایند یادگیری |
کد مقاله : 1190-COG |
نویسندگان |
حسین پوراسماعیلی * آجا |
چکیده مقاله |
زمینه و هدف: همواره این سؤال ذهن محصلین و مدرسین را درگیر خود کرده که «آیا میتوان با صرف زمان و انرژی کمتر، بهرهوری بالاتری در مطالعه و یادگیری داشت؟» نگارنده با جستجوی کتابخانهای و بر اساس پژوهشهای پیشین انجام شده، بر آن بوده که تکنیکهای شناختی که میتوانند بهبود یادگیری را باعث شوند و کارکرد آنها در عمل اثبات شده است را احصا نماید. بنابراین هدف این مرور، احصا تکنیکهای شناختی اثبات شده در بهبود فرایند یادگیری است. روش پژوهش: این مقاله از نوع مروری نقلی و جمعآوری اطلاعات با استفاده از جستجوی کتابخانهای و استناد به مقالات معتبر ISC صورت پذیرفته است. پیشینه پژوهش اغلب شامل مقالاتی است که به اثبات نقش مثبت یک یا چند تکنیک در بهبود فرایند یادگیری پرداختهاند. در ادامه تکنیکهای اثبات شده در قسمت یافتههای پژوهش ذکر شدهاند. بر این مبنا پیشینه پژوهش، اثباتی بر یافتههای پژوهش است. در نگارش ادبیات و میانی نظری تحقیق از افزونههای Sider و notegpt استفاده غیرمستقیم شده است. یافتهها: تعداد بیست تکنیک مبتنی بر ساختار مغز، هفت تکنیک فردی مبتنی بر خلاقیت نویسندگان، پنج تکنیک شناختی و 3 تکینیک فراشناختی که میتوانند در بهبود فرایند یادگیری مؤثر باشند احصا شدهاست. نتیجهگیری: به استناد پژوهشهای انجام شده، تکنیکهایی شناختی، مبتنی بر ساختارها و کارکردهای مغز وجود دارند که میتوانند فرایند یادگیری را در دانشآموزان و دانشجویان یاری نمایند. کارکرد این تکنیکها، غالباً از طریق روش پیشآزمون و پسآزمون در گروههای گواه و مورد آزمایش، در پژوهشهای ذکر شده در پیشینه پژوهش اثبات شده است. |
کلیدواژه ها |
شناخت - علومشناختی - استراتژیهای یادگیری - یادگیری - فراشناخت |
وضعیت: پذیرفته شده |