فراترکیب سامانههای هوشمند و شناخت پایه در آموزش عالی |
کد مقاله : 1158-COG |
نویسندگان |
حامد علیزاده *1، آرمین حسن زاده2، علی درزیان حیدری3، شهریار دلیلی4 1دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه شهید بهشتی تهران 2دانشجوی دکتری مدیریت دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی . تهران. ایران 3دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی دانشگاه علامه طباطبایی تهران. ایران 4دانشجوی دکتری مدیریت دفاعی راهبردی دانشگاه عالی دفاع ملی |
چکیده مقاله |
زمینه و هدف: پژوهش حاضر با هدف فراترکیب پژوهشهای انجام شده در زمینه سامانههای هوشمند و شناخت پایه در آموزش عالی انجام شده است. روش پژوهش: در این پژوهش از از رویکرد کیفی و روش سنتز پژوهی سندلوسکی و باروسو(2007) استفاده شده. جامعه پژوهش اسناد علمی قابل دسترس در پایگاههای علمی داخلی و خارجی بوده است که از میان آنها 31 سند علمی به شیوه نمونهگیری هدفمند انتخاب و تحلیل شدند. برای تحلیل یافتهها، کدها از متن استخراج شدند و مقولهها شکل گرفتند و در نهایت، الگوی نهایی تدوین شد. در پایان برای بررسی اعتبار یافتههای پژوهشی از روش کانونی استفاده گردید که طی آن، یافتههای پژوهشی در گروه کانونی 5 نفره متخصصان فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، آموزش عالی و علوم شناختی، تصحیح و تکمیل شدند. یافتهها: نتایج بیانگر شناسایی6 مقوله برای سامانههای هوشمند و شناخت پایه در آموزش عالی کشور بود که عبارتند از: تأثیرفناوریها بر آموزش، سامانههای هوشمندآموزشی،ترکیب فناوریها در آموزش، آموزشهای شناختی،سامانههای شناخت پایه، فراشناخت. نتیجهگیری: آموزش عالی تحت تأثیر سامانههای هوشمند و شناخت پایه با پویایی فناورانه فراگیر، فراده، فرآیند، یادگیری فناورانه در محیط یادگیری هوشمند بصورت دوسویه ومستمر دست به توسعه و رشد منجر به پیشرفت تحصیلی زده است. |
کلیدواژه ها |
فناوری، سامانه، هوشمند، شناخت، آموزش عالی |
وضعیت: پذیرفته شده |