کارکرد سینما در بازنمایی مفاهیم جامعهشناختی و معرفتشناختی |
کد مقاله : 1066-COG |
نویسندگان |
سیدعرفان حسینی * دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) |
چکیده مقاله |
در نگاه نخست، سینما، یکی از جنبههای سرگرمی، به ویژه در عصر نو در نظر گرفته میشود. تماشای فیلمهای سینمایی در سینماها، تلویزیونهای خانگی آنالوگ و دیجیتال و تلویزیونهای اینترنتی، بسترهایی برای گذراندن اوقات فراغت و به اصطلاح سرگرم شدن طبقات گوناگون اجتماعی است. هدف این تحقیق، مطالعه کارکرد سینما در بازنمایی مفاهیم جامعه شناختی و معرفت شناختی است که به مطالعه موردی سریال پربیننده «بازی مرکب» میپردازد. روش تحقیق این مطالعه، تحلیل محتوی کمی و کیفی است و نتایج تحقیق بیانگر آن است که این سریال، با استفاده از زبان هنر و با بهرهگیری از تکنیکهای رسانهای قابل توجه، توانسته است ضمن ترسیم قالب دو وجهی متضاد مبتنی بر معرفت شرقی «ین و یانگ»، جامعه طبقاتی و طبقات مختلف جامعه را به تصویر بکشد. جامعهای که در آن، طبقات فرودست و متوسط، محکوم به خدمت به طبقات مرفه و ابرطبقه هستند. در «بازی مرکب»، شاه بیت نظام سرمایهسالار، گزارهای است که خط تعلیق اصلی داستان را شکل میدهد: «در کاپیتالیسم، همه چیز کالا است و هرچزی که کالا باشد، قیمتی دارد». سینما و هنر، توان این را دارد که پیچیدهترین مفاهیم استدلالی و شناختی را در قالبهای حسی و ادراکی، به ذهن و قلب مخاطب انتقال دهد. این سریال نیز توانسته به خوبی، مفاهیم جامعهشناختی معرفتشناختی متعددی را به خودآگاه و ناخودآگاه مخاطبین خود، منتقل کند. |
کلیدواژه ها |
سینما، جامعه طبقاتی، معرفت ثنویتی، تضاد و تقابل، بازی مرکب |
وضعیت: پذیرفته شده |