کارکرد سینما در بازنمایی مفاهیم جامعه‌شناختی و معرفت‌شناختی
کد مقاله : 1066-COG
نویسندگان
سیدعرفان حسینی *
دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)
چکیده مقاله
در نگاه نخست، سینما، یکی از جنبه‌های سرگرمی، به ویژه در عصر نو در نظر گرفته می‌شود. تماشای فیلم‌های سینمایی در سینماها، تلویزیون‌های خانگی آنالوگ و دیجیتال و تلویزیون‌های اینترنتی، بسترهایی برای گذراندن اوقات فراغت و به اصطلاح سرگرم شدن طبقات گوناگون اجتماعی است. هدف این تحقیق، مطالعه کارکرد سینما در بازنمایی مفاهیم جامعه شناختی و معرفت شناختی است که به مطالعه موردی سریال پربیننده «بازی مرکب» می‌پردازد. روش تحقیق این مطالعه، تحلیل محتوی کمی و کیفی است و نتایج تحقیق بیانگر آن است که این سریال، با استفاده از زبان هنر و با بهره‌گیری از تکنیک‌های رسانه‌ای قابل توجه، توانسته است ضمن ترسیم قالب دو وجهی متضاد مبتنی بر معرفت شرقی «ین ‌و‌ یانگ»، جامعه طبقاتی و طبقات مختلف جامعه را به تصویر بکشد. جامعه‌ای که در آن، طبقات فرودست و متوسط، محکوم به خدمت به طبقات مرفه و ابرطبقه هستند. در «بازی مرکب»، شاه بیت نظام سرمایه‌سالار، گزاره‌ای است که خط تعلیق اصلی داستان را شکل می‌دهد: «در کاپیتالیسم، همه چیز کالا است و هرچزی که کالا باشد، قیمتی دارد». سینما و هنر، توان این را دارد که پیچیده‌ترین مفاهیم استدلالی و شناختی را در قالب‌های حسی و ادراکی، به ذهن و قلب مخاطب انتقال دهد. این سریال نیز توانسته به خوبی، مفاهیم جامعه‌شناختی معرفت‌شناختی متعددی را به خودآگاه و ناخودآگاه مخاطبین خود، منتقل کند.
کلیدواژه ها
سینما، جامعه طبقاتی، معرفت ثنویتی، تضاد و تقابل، بازی مرکب
وضعیت: پذیرفته شده